Google Shopping is dus een onderdeel van de zoekmachine die het voor gebruikers eenvoudiger maakt om producten te vinden. Google Shopping is bovendien een onderdeel van Google Ads. Als je als productaanbieder gebruik wilt maken van Google Shopping, zul je deze feature via Ads aan moeten zetten. Ben jij benieuwd hoe je als verkoper producten aanbiedt op Google Shopping en hoe je optimaal gebruik maakt van deze feature? Bij IYFM helpen we je graag verder.
Wil je gebruik maken van Google Shopping, dan is het om te beginnen dus belangrijk dat je een Google Shopping Feed aanmaakt. Belangrijk is om ieder product van de juiste informatie te voorzien. Als de productinformatie compleet is, zal het product vaker getoond worden aan mensen die op relevante zoekwoorden googelen.
Welke informatie je precies in moet vullen, is afhankelijk van de categorie waar het product onderdeel van uitmaakt. Zo is het voor alle producten bijvoorbeeld van belang dat je ook het merk invult, met uitzondering van films, boeken en muziekproducties.
Als je eenmaal een campagne hebt opgezet met Google Shopping, is het mogelijk om de prestaties van je Google Shopping Feed in te zien. Zo kun je bijvoorbeeld inzien hoe vaak een product is weergegeven en hoe vaak erop geklikt is. Het is belangrijk om de prestaties van je campagne goed in de gaten te houden. Op deze manier heb je een goed beeld van het rendement, en kun je ook nagaan hoe je de Google Shopping Feed kunt optimaliseren.