SEO teksten schrijven: de kunst van het schrijven van content die het goed doet in de zoekmachines. Het is relatief eenvoudig om te doen wanneer je een beetje ervaring hebt. Daarnaast is het een prima manier om waardevolle bezoekers aan te trekken zonder duizenden euro’s aan betaalde advertenties uit te geven.
Het gaat echter niet alleen om de positie in zoekresultaten en meer verkeer. Het schrijven van zoekmachine geoptimaliseerde teksten heeft ook te maken met het betrekken van de lezer, autoriteit opbouwen en het verkopen van producten. Wat is tenslotte het nut van bezoekers lokken naar een pagina die eigenlijk geen doel heeft?
Om ervoor te zorgen dat jouw content zowel voor zoekmachines als voor bezoekers waardevol is, hebben wij 35 tips voor SEO teksten op een rijtje gezet om geweldige content te kunnen schrijven. Alles tips zijn gebaseerd op ervaringen in de praktijk.
1. Ken je publiek
Weten voor welke doelgroep je schrijft is een van de belangrijkste tips wanneer je SEO teksten gaat schrijven. Jouw content kan nooit echt goed ranken of verkopen wanneer het niet is gericht tot een bepaald publiek. Wanneer je je huiswerk goed doet zal dit zeker zijn vruchten afwerpen.
2. Maak aantrekkelijke titels
Een onweerstaanbare en goed doordachte headline voor jouw teksten, zorgt ervoor dat het voor bezoekers gelijk duidelijk is waar de tekst over gaat. Een titel boven een tekst is vaak ook het eerste wat een bezoeker op jouw website leest.
3. Gebruik getallen in titels
Wil je echt dat mensen jouw artikelen gaan lezen? Gebruik dan nummers in de titels van jouw artikelen. Onderzoek heeft uitgewezen dat titels met nummers erin meer clicks krijgen. Dit heeft te maken met een psychologisch effect: onze hersenen houden van lijstjes en feitjes.
4. Probeer titel-formules
Tijd besparen en toch meer clicks genereren? Probeer dan gebruik te maken van zogenaamde titel-formules. Er zijn op internet talloze titels die je kunt gebruiken. Je hoeft slechts het onderwerp van de titel te veranderen naar het onderwerp waar het artikel over gaat.
5. Gebruik subkoppen
Een goede titel zorgt ervoor dat bezoekers jouw tekst gaan lezen. Maar hoe zorg je ervoor dat je ook daadwerkelijk door blijven lezen? Gebruik subkoppen. Subkoppen, ook wel tussenkoppen genoemd, zorgen ervoor dat jouw artikel makkelijker leesbaar wordt en leidt lezers als het ware door de tekst. Daarnaast worden subkoppen ook opgepakt door zoekmachines, waardoor jouw content beter geïndexeerd wordt.
6. Kies een goed lettertype
Het juiste lettertype en letterformaat kan ervoor zorgen dat jouw teksten makkelijker leesbaar worden. Daarnaast kan het ook visueel aantrekkelijker worden voor bezoekers, waardoor ze langer op jouw website blijven. Dit is ook precies de reden waarom sommige SEO tekstschrijvers zoveel aandacht schenken aan het uiterlijk van hun teksten. Daarnaast worden sommige lettertypen beter ondersteund op het internet dan andere.
7. Controleer je hoofdletters
De laatste jaren gebruiken blogs in steeds meer titels en tussenkoppen veel hoofdletters. Niet elk blog leent zich echter even goed voor deze manier van schrijven. Het kan in sommige situaties voordeliger zijn voor de positie in de zoekresultaten om minder woorden met een hoofdletter te laten beginnen. Welke manier je ook kiest, zorg ervoor dat je op elke pagina constant blijft in je keuze.
8. Werk met dikgedrukte en cursieve woorden
Er is veel discussie in de wereld van SEO of het gebruik van dikgedrukte en cursieve woorden een grote invloed heeft op de SEO van een website. Wel is het zo dat het gebruik van dikgedrukte en cursieve woorden ervoor zorgt dat de tekst beter leesbaar wordt voor bezoekers.
9. Schrijf meer content
Doen langere teksten het beter in de zoekresultaten dan korte teksten? Jazeker! Enkele grote SEO onderzoeken hebben uitgewezen dat teksten met meer dan 1500 woorden het beter doen in de zoekresultaten dan kortere teksten. Daarnaast heeft een lange tekst meer waarde voor de bezoeker en straalt het autoriteit en expertise uit.
10. Verklein paragrafen
Het is zo dat langere artikelen het vaak beter doen dan korte maar dit geldt niet voor paragrafen. Grote blokken met tekst zijn saai en intimiderend voor bezoekers en dat is niet wat je wilt. Voor de best resultaten is het verstandig om paragrafen kort te houden.
11. Gebruik ‘long tail’ zoekwoorden
Goed gevonden worden op populaire zoekwoorden kan erg lastig zijn, vooral wanneer een website net nieuw is. Een goede uitkomst is om zogenaamde long tail zoekwoorden te gebruiken. Dit zijn zoektermen met die drie of meer woorden bevatten. Door zoekwoorden aan te passen naar long tail zoektermen, kun je de competitie enorm verkleinen en bezoekersaantallen laten stijgen.
12. Geef antwoorden
Dit is een ander voordeel van long tail zoekwoorden. Wanneer mensen een bepaalde vraag hebben, typen zij deze vaak letterlijk in een zoekmachine. Wanneer je hier slim op inspeelt kun je veel bezoeker trekken, conversie verhogen en waardevol zijn voor je bezoekers.
13. Gebruik krachtige woorden
Goede copywriters weten dat het gebruik van een bepaalde krachtige woorden erg belangrijk is. Dit zijn vaak woorden die een bepaalde emotie oproepen. Wanneer je een snaar weet te raken bij de lezer kun hiermee invloed uitoefenen en een connectie maken.
14. Gebruik de bedrijvende vorm
De beste copywriters weten dat schrijven in de passieve vorm vaak een slecht idee is. Dit maakt een tekst vaak langdradig en saai om te lezen. De bedrijvende vorm straalt echter energie uit en nodigt veel meer uit tot lezen.
15. Vergeet de dichtheid van je zoekwoorden
Dat de dichtheid van je zoekwoorden bijdragen aan een betere SEO is een hardnekkige mythe. Natuurlijk is het belangrijk om sterke zoekwoorden in de content van een website te verwerken en je pagina niet te ‘over-optimaliseren’. Er echter niks dat erop wijst dat een bepaalde dichtheid van zoekwoorden bedraagt aan een betere ranking in de zoekresultaten. En daarnaast, wie wil er nou een pagina lezen vol met dezelfde woorden?
16. Spreek LSI
In plaats van je volledig te richten op de dichtheid van bepaalde zoekwoorden, kun je beter aandacht besteden aan latent semantic indexing (LSI). Door gebruik te maken van gerelateerde zoekwoorden, synoniemen en grammaticale variaties kun je jouw resultaten in zoekmachines positief beïnvloeden.
17. Spreek de taal van de lezer
Spreek jij de taal van je lezer? Bij het schrijven van blogs is het verstandig om op een gemoedelijke toon te schrijven en woorden en zinnen te gebruiken die aansluiten bij de lezer. Wanneer je meer vaste lezers van jouw blog krijgt, zal dit zeker van positieve invloed zijn op de positie in de zoekresultaten.
18. Houd het fris
Het is voor zowel bezoekers als zoekmachines belangrijk dat je content geregeld wordt bijgewerkt. Zoekmachines geven voorkeur aan teksten die recent en relevant zijn. De bezoekers van jouw website willen dit namelijk ook.
19. Schrijf over populaire onderwerpen
Schrijven over recente en populaire onderwerpen is een uitstekende manier om een hogere positie in de zoekresultaten van zoekmachines te belanden. Iedereen wil namelijk op de hoogte zijn van de laatste populaire feiten.
20. Schrijf meta-omschrijvingen
Veel van ons negeren meta-omschrijven omdat het tijd kost om ze in te vullen. Desondanks is het schrijven van goede SEO content nutteloos zonder aandacht te besteden aan meta-omschrijvingen. Ze hebben namelijk een directe invloed op de hoeveelheid bezoekers die op jouw website komen door een bepaald zoekwoord in te typen.
21. Voeg afbeeldingen toe voor meer clicks
Artikelen met foto’s, infographs en andere visuele content krijgen soms wel het dubbele aantal views van artikelen zonder deze zaken. Het is dus veilig om te stellen dat het een grote fout is om geen visuele content te creëren. Daarnaast kunnen ze ook van positieve invloed zijn op de vindbaarheid van jouw website, mits je ze goed optimaliseert.
22. Probeer video’s
Video’s werken niet voor iedereen. Sommige mensen twijfelen er zelfs aan of video’s ook maar enig effect hebben op SEO. Feit blijft dat video’s plaatsen een geweldige manier is om bezoekers bij jouw website te betrekken en daarnaast conversie en verkopen te laten stijgen. Het gebruik van video’s heeft zowel voor- als nadelen.
23. Gebruik uitgaande links
Linken naar waardevolle bronnen in de content kan erg waardevol zijn voor bezoekers. Daarnaast worden websites met uitgaande links naar vertrouwde bronnen beter gewaardeerd door zoekmachines.
24. Gebruik interne links
Het gebruiken van interne links is net zo belangrijk als het gebruiken van uitgaande links. Net als uitgaande links bieden interne links vaak extra waarde voor bezoekers. Daarnaast zorgt een goede interne linkstructuur ervoor dat je website beter geïndexeerd wordt.
25. Geef credits
Informatie delen is waar het internet om draait. Wanneer je informatie echter op een verkeerde manier deelt, kan dit leiden tot het ontvangen van dreigende brieven van webmasters en hun advocaten. Daarnaast kan het een negatieve invloed hebben op de positie in de zoekresultaten. Leer dus hoe je auteurs goed kan citeren en hoe je bronnen goed kunt vermelden.
26. Wees uniek
Plagiaat is erg slecht voor de positie van een website in de zoekresultaten. Daarnaast willen mensen geen tekst lezen die is gejat. Wees dus uniek en origineel. Gebruik plagiaat controles om ervoor te zorgen dat je niet per ongeluk plagiaat pleegt. Onthoudt dat onderzoek doen naar een bepaald onderwerp geen stelen is.
27. Maak gebruik van hulpmiddelen bij het schrijven
Waarom zou je harder werken dan nodig is? Er zijn online talloze handige tools te vinden die jou kunnen helpen met SEO copywriting. De meeste tools zijn ook nog een gratis. Alles wat je moet doen om deze tools te vinden, is een snelle Google zoekopdracht doen.
28. Maak gebruik van SEO hulpmiddelen
Naast handige tools om te teksten te schrijven, zijn er online ook veel tools te vinden om jou te helpen met een goede SEO.
29. Haal het meeste uit MS Word
Wist jij dat Word een ingebouwde zoekfunctie heeft die jou kan helpen bij het zoeken naar het overmatig gebruik van een bepaald woord? Wist jij dat Word een functie heeft om geschreven tekst hardop op te lezen? Word heeft veel mogelijkheden, probeer enkele functies en ga verdiep je in de software om meer van deze handige functies te vinden.
30. Lees de tekst na
Je kan geweldige goede content schrijven maar wanneer je grammaticale fouten maakt dis dit erg slecht voor de geloofwaardigheid. De spellingcontrole van Word vindt niet alles fouten die je maakt tijdens het typen. Vraag een vriend om de tekst voor jou na te lezen.
31. Houd statistieken bij
Zaken als paginabezoeken, bounce rates, likes en shares en SEO bijhouden, geeft vaak veel inzicht hoe bezoekers en zoekmachines jouw content beoordelen. Met deze informatie kun je bepaalde pagina’s vervolgens verbeteren.
32. Houd een ‘swipe file’ bij
Elke serieuze copywriter zou een swipe file moeten bijhouden. Een swipe file bevat vaak SEO templates voor teksten, ideeën, SEO software en lijsten met zoekwoorden. Eigenlijk alles wat zorgt voor een hogere productiviteit kun je in een swipe file bewaren. Dit bespaart vaak een hoop tijd en zorgt ervoor dat je makkelijker goede content kunt creëren.
33. Onthoud de oproep tot actie
Wat is professionele copywriting zonder een verleidelijke oproep tot actie? Een oproep tot actie is hoe jij ervoor zorgt dat bezoekers doen wat jij wilt. Het gebruik van vele sterke, veel gebruikte zoekwoorden, zorgt er vaak voor dat de bezoeker doet wat jij wilt.
34. Koop blog posts
Niet iedereen is van nature een goede schrijver. En zelf wanneer je wel een goede schrijver bent, zal je niet altijd de tijd of zin hebben om goede teksten te schrijven. Het inhuren van een copywriter kan dan een erg goede oplossing zijn.
35. Mond-op-mond is de nieuwe SEO
Je kunt SEO content pas echt fantastisch maken wanneer je dit zelf actief promoot. Vraag mensen jouw teksten te lezen en moedig ze aan om de teksten te delen. Wanneer zoekmachines de toegenomen activiteit op jouw pagina zien, zal dit zorgen voor een betere positie in de zoekresultaten. Dit zal uiteindelijk ook zorgen voor meer sales.