SEO copywriting is echt een vak apart. Toch gaan wij ons best doen om jou de basis van het schrijven van SEO teksten bij te brengen. Na het volgen van onze 7 tips kan ook jij eenvoudig goede SEO teksten schrijven.
- Focus niet alles op SEO copywriting
Sinds Google bestaat, bestaat er ook SEO copywriting. Het schrijven van zoekmachine geoptimaliseerde teksten ging in het begin van Google echter heel anders dan nu het geval is. Bepaalde zoekwoorden werden vroeger zo vaak mogelijk in de content gezet zodat Google deze pagina toonde wanneer iemand op deze woorden zocht. Vandaag de dag zijn de spelregels echter heel anders. Zoekmachines kijken nu vooral naar de context van teksten op websites. Ook synoniemen van zoekwoorden worden door Google herkend.
Ga dus niet overmatig veel zoekwoorden in één tekst proppen. Dit is voor lezende bezoekers namelijk erg vervelend. De beste SEO teksten zijn nog steeds de teksten die waardevol zijn voor bezoekers van een pagina. Een goede SEO tekst heeft een duidelijke structuur en een gebalanceerd gebruik van zoekwoorden. Focus dus niet alles op SEO copywriting, veel gaat grotendeels vanzelf.
- Schrijf content gericht op de juiste doelgroep
Ook de tweede tip voor het schrijven van goede SEO teksten is eigenlijk vrij logisch. De content van jouw website moet gericht zijn op de doelgroep die je wilt aantrekken. Dit wordt, hoe logisch het ook klinkt, vaak over het hoofd gezien.
Met tekst op een website spreek je eigenlijk altijd mensen aan die je niet kent. Vaak wordt in SEO teksten dan ook de u-vorm gebruikt uit beleefdheid. Dit is echter niet altijd de juiste keuze. Kijk goed naar welke stijl van schrijven geschikt is voor jouw doelgroep. Kijk ook eens bij de concurrentie hoe zij het schrijven van SEO teksten aanpakken. Inspiratie opdoen bij anderen is altijd goed maar ga niet direct content overnemen.
Gebruikers van het internet zijn kritische lezers. Saaie stukken worden snel overgeslagen, wanneer er al de moeite wordt genomen om een tekst überhaupt te lezen. Ga dus geen teksten schrijven met overbodige informatie maar schrijf to-the-point.
- Backlinks creëren
Links naar jouw website zijn ook erg belangrijk voor een goede SEO. Wanneer je op een website een tekstlink maakt naar een derde partij, zal dit ten goede komen van je positie in de zoekresultaten. Ook links naar jouw pagina zijn erg waardevol. Ga dus online op zoek naar mensen die een link willen plaatsen naar jouw website.
- Gebruik een combinatie van zoekwoorden
Google is veruit de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Eigenlijk weet iedereen wat Google is. Via een simpele zoekopdracht krijg je websites te zien die voor jou interessant kunnen zijn. Een zoekopdracht bestaat vaak uit meer dan één woord.
Zoektermen zoals ‘televisie’ worden zelden meer gebruikt. Combinaties zoals ‘televisie kopen’ of zelfs ‘Samsung televisie kopen’, zijn vandaag de dag veel populairder. Schrijf dus slimme SEO teksten waar dit soort combinaties in zijn verwerkt. Kies één belangrijk zoekwoord en creëer daarbij meerdere mogelijke zoekcombinaties. Hierdoor wordt je een stuk beter vindbaar voor mensen die meerdere zoekwoorden intypen bij Google of andere zoekmachines.
- Schrijf de tekst eerst, kort daarna alles in
Dit is een van onze belangrijkste SEO tips. Voor mensen die het lastig vinden om goede SEO teksten te schrijven is het verstandig om eerst het hele verhaal op papier te zetten, zonder rekening te houden met SEO voorwaarden. Schrijf de tekst zoals die in je hoofd zit. Vervolgens kun je wanneer de tekst volledig op papier staat gaan optimaliseren. Kort de tekst in en houdt rekening met SEO totdat de tekst perfect is.
- Opbouw en structuur van SEO content
De basisopbouw van een goede SEO tekst kennen de meeste webmasters wel. Er wordt gebruik gemaakt van H1 tags voor de titel en H2 tot en met H6 tags voor tussenkopjes. Zorg ervoor dat de belangrijkste sleutelwoorden in de H1 tag staan. Daarnaast mogen SEO teksten niet te lang zijn om te voorkomen dat de lezer afhaakt. Houd ongeveer 3 tot 6 tekstregels per alinea aan. Zorg daarnaast voor duidelijke tussenkoppen en interne en uitgaande links.
- Let op de dichtheid van zoekwoorden
De dichtheid van de zoekwoorden betekend niks meer of minder dan hoe vaak een bepaald zoekwoord terug komt in de content. In de regel wordt aangehouden dat 1 zoekwoord per 100 woorden acceptabel is. Gebruik ook synoniemen om de dichtheid niet te groot te maken.
Wanneer je een goede SEO content wil hebben moet je regelmatig alles uitgaande en interne links controleren. Ook is het kopiëren en verbergen van teksten absoluut een don’t bij het SEO optimaliseren van een website. Zorg er daarnaast voor dat elke pagina minimaal tussen de 300 en 400 woorden telt.