De term SEO omvat alles wat te maken heeft met het verbeteren en promoten van een website. Vaak is het doel om meer bezoekers vanaf zoekmachines te trekken. SEO omvat zeer veel aspecten, van de inhoud van je website tot de manier waarop andere websites op het web naar jou linken. Soms is SEO gewoonweg te bereiken door ervoor te zorgen dat jouw website een duidelijke structuur heeft die zoekmachines begrijpen.
Bij zoekmachine optimalisatie gaat het niet alleen om het maken van zoekmachinevriendelijke websites. Het gaat net zo zeer over het maken van een goede site voor bezoekers. Wij geloven dat deze twee zaken sterk in relatie tot elkaar staan.
Waarom heeft mijn website SEO nodig?
Het overgrote deel van het internetverkeer wordt gestuwd door grote commerciële zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing. Hoewel er tegenwoordig ook bezoeker kunnen komen vanaf social media pagina’s, is het gebruiken van zoekmachines nog steeds de populairste manier van navigeren over het internet. Dit geldt eigenlijk voor alle websites, of je nu diensten, producten of informatie aanbiedt.
Zoekmachines zijn uniek omdat ze een gerichte doelgroep van mensen bedienen; mensen zoeken specifiek op zaken die zij willen. Wanneer zoekmachines jouw website niet kunnen vinden, mis je een enorme mogelijkheid om gerichte bezoekers naar jouw pagina te leiden.
Zoektermen, de woorden die mensen in de zoekbalk van een zoekmachine typen, zijn erg belangrijk. Uit ervaring is gebleken dat het verkeer vanuit zoekmachines een website kan maken of breken. Gericht publiek naar een website leiden kan zorgen voor meer publiciteit, omzet en bekendheid. Investeren in SEO heeft vaak een enorm hoge rendement vergeleken met andere, meer traditionele, manieren van marketing.
Kunnen zoekmachines mijn website begrijpen zonder SEO?
Zoekmachines zijn slim maar hebben nog steeds hulp nodig. De grote zoekmachines zijn constant bezig met het verbeteren van de technologie om websites te indexeren en betere resultaten aan hun gebruikers te overleggen. Er is echter een bepaald punt tot waar zoekmachines zelf kunnen denken. Een goede SEO kan zorgen voor duizenden extra bezoekers en aandacht voor je website. Een slechte SEO kan ervoor zorgen dat jouw website ver onderaan de zoekresultaten eindigt en dus minimale aandacht krijgt.
Naast het beschikbaar maken van jouw content voor zoekmachines, zorgt SEO ook voor een betere zoekpositie waardoor potentiele bezoekers sneller op jouw website belanden. Het internet wordt meer en meer competitiever. Bedrijven die een goede SEO strategie hebben, hebben een voordeel bij het aantrekken van bezoekers en klanten.
Kan ik SEO zelf doen?
De SEO wereld is redelijk ingewikkeld maar de basis wordt door de meeste mensen wel begrepen. Zelfs dit kleine beetje kennis kan voor een groot verschil zorgen. Gratis informatie over SEO kun je makkelijk op internet vinden, zoals bij In Your Face Media. Deze informatie gecombineerd met een beetje praktijkervaring is een goede start om uiteindelijk een ware SEO specialist te worden.
Afhankelijk van de grootte van jouw website, de tijd die je erin wilt steken, je leergierigheid en de complexiteit van jouw website, kun je ervoor kiezen om een expert in te schakelen. Bedrijven die SEO diensten aanbieden hebben vaak allemaal een andere aanpak. De een besluit om een algemene en brede aanpak te kiezen, terwijl de ander zich juist focust op bepaalde punten. Beide werkwijzen hebben zo hun voor- en nadelen.