wat is er zo belangrijk aan conversie?
Allereerst wat is conversie?
Dit is het resultaat dat je met je website behaald. Dit resultaat kan zijn dat de klant een bestelling of betaling doet of zich bijvoorbeeld aanmeld voor een nieuwsbrief.
Gemiddeld is dit resultaat tussen de 1,5 en 2,5%
Het bijhouden van conversie is erg belangrijk. Stel je hebt maandelijks 1000 bezoekers op je website. Van die 1000 mensen besluiten er 10 iets te kopen. Dit is slechts 1% van de bezoekers.
Om dat getal te verhogen kan je twee dingen doen. Je kunt proberen meer bezoekers op je website te krijgen maar dit kost veel tijd en geld. Of je probeert er voor te zorgen dat niet 10 maar 20 mensen daadwerkelijk iets kopen. Door te investeren in het verbeteren van conversie heb je een enorm voordeel ten opzichte van al je concurrenten.
De invloed van een website op klanten
Nu is de vraag, hoe kan ik de conversie verhogen? Dat kan door hele kleine aanpassingen zoals activerende teksten of call to action. Als je kritisch naar je website kijkt zie je dat het vaak details zijn die er voor zorgen dat de klant niet doet wat jij wilt. De kleinste dingen kunnen er al voor zorgen dat de klant niet overgaat tot bijvoorbeeld de aankoop van een product of het inschrijven van een nieuwsbrief. Klanten haken al snel af op een website als de pagina er bijvoorbeeld langer dan 2 seconden over doet om te laden of als hij/zij persoonlijke gegevens moet afgeven.
Een klant wil altijd zo snel en zo makkelijk mogelijk een product kunnen kopen en niet opgehouden worden. Als je hier aandacht aan besteed zul je zien dat de conversie omhoog gaat.
Het is dus veel belangrijker dan de meeste mensen denken. Hoe hoger de conversie hoe meer klanten tot actie overgaan op je website, daardoor kom je weer hoger in google, en krijg je weer meer klanten. Een kleine moeite kan dus een enorm verschil maken.